تبلیغات

پشتیبانی

ابزار وبلاگ

دنیای علم - مبتکران ایرانی موفق به طراحی «موتور هیدرونیک» شدند
دنیای علم
علم و دانش همان قدرت است.
به سایت ما خوش آمدید


صنعتگران مبتکر ایرانی از طراحی موتوری خبر دادند که به گفته آنها با حذف میل‌لنگ و فلایویل از ساختار موتور به کاهش وزن و افزایش راندمان موتور و صرفه‌جویی در مصرف سوخت خودرو و دیگر تجهیزات موتوری منجر می‌شود.

مرتضی اسلامی‌فرد که با همکاری سهیل ایزد‌خواه موفق به طراحی این موتور شده در گفت‌وگو با خبرنگار علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: با استفاده از این موتور که فاقد میل ‌لنگ و چرخ طیار (فلایویل) است، گیربکس، دیفرانسیل، گاردن و اجزای بسیار سنگین دیگر هم از وسیله نقلیه حذف می‌شود که به کاهش وزن خودرو و صرفه‌جویی در هزینه سوخت و نگهداری آن منجر می‌شود.


وی با اشاره به اینکه ثبت اختراع و تایید مبانی کارکرد آن توسط شرکت ایپکو و دانشکده مکانیک دانشگاه صنعتی امیرکبیر بررسی و انجام یافته، اظهار کرد: ساخت سیستم محرک هیدرونیک که با تلفیق هیدرولیک و الکترونیک طراحی شده، امکان‌پذیر خواهد بود. البته در خودروهای معمول هم که موتور مکانیکی دارند، در فرمان و ترمز از سیستم‌های هیدرولیک استفاده می‌شود؛ ولی موتور هیدرونیک سیستمی هیدرولیکی با کنترل الکترونیک است که انتقال قدرت در آن توسط مایع انجام می‌شود.

مرتضی اسلامی فرد

اسلامی فرد خاطرنشان کرد: از ویژگی‌های بارز این موتور این است که به دلیل حذف میل‌لنگ در آن برخلاف موتورهای معمولی که سیلندرها باید در امتداد میل لنگ و یا حول محور میل لنگ آرایش پیدا کنند، سیلندرها می‌توانند در محل‌های مختلف خودرو مستقر شوند، مثلا یک موتور شش سیلندری هیدرونیکی می‌تواند به صورت شش بلوک مجزا در محل‌های مختلف نصب شود. این ویژگی که امکان تغییر گرانیگاه خودرو و رسیدن به شرایط ایده‌آل را فراهم می‌کند، بویژه در خودروهای مسابقه اهمیت بالایی دارد. از طرف دیگر در اتوبوس‌ها هم الزامی به نصب موتور در عقب خودرو نخواهد بود و می‌توان بلوک‌های موتور را در کف اتوبوس هم توزیع کرد.

وی افزود: به دلیل حذف میل لنگ از ساختار موتور محدودیت حرکت پیستون حذف شده و امکان تغییر حجم موتور را نیز فراهم می‌کند که به صرفه‌جویی در مصرف سوخت منجر می‌شود.

با استفاده از موتور هیدرونیک مثلا زمانی که خودرو پشت چراغ متوقف شده و فقط کولر خودرو کار می‌کند، می‌توان با استفاده از فرمان‌های ECU حجم موتور را تغییر داد تا به جای 1600 سی‌سی موتور فقط با حجم مثلا 200 سی‌سی کار کند که این امر در کاهش مصرف سوخت موثر خواهد بود.

ایزدخواه هم با بیان این که این موتور می‌تواند با سوخت‌های مختلف و حتی به صورت هیبرید استفاده شود، تحولی در صنعت موتور و خودرو ایجاد خواهد کرد، اظهار کرد: موتورهای درون سوز معمولی هر یک در دور شخصی بیشترین راندمان را دارند، ولی در این موتور به دلیل متغیر بودن حجم می‌توان در دورهای مختلف به بیشینه راندمان رسید.

سهیل ایزدخواه

وی درباره هزینه‌های ساخت موتور هیدرونیکی گفت: هزینه شبیه‌سازی رایانه‌یی این موتور حدود 15 میلیون تومان و هزینه ساخت نمونه اولیه آن در صورت وجود امکانات و تجهیزات لازم حدود 400 میلیون تومان برآورد شده است.

مهندس منوچهر لطفی آزاد، مشاور طرح هم خاطرنشان کرد: این اختراع کاربرد وسیعی در وسایل نقلیه زمینی، دریایی، ریلی و هوایی و کاربردهای شخصی، نظامی، امداد و نجات، راه سازی و سیستم‌های تولید انرژی ثابت و سیار (ژنراتورهای اضطراری) معدن‌کاری، صنایع نفت و گاز، خودروها و تجهیزات دفاعی، سردخانه‌ها و .... دارد که زمینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری پرسود در اجرای این پروژه فراهم کرده است.

اسلامی‌فرد و ایزد‌خواه در پایان آمادگی خود را جهت جلب سرمایه‌گذار و واگذاری طرح اعلام کردند. 

منبع:ایسنا





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

یکشنبه 24 اردیبهشت 1391
جمعه 17 آذر 1396 02:20 ب.ظ
Wow, superb blog layout! How long have you been blogging for?
you make blogging look easy. The overall look of your website
is magnificent, let alone the content!
چهارشنبه 18 مرداد 1396 08:55 ب.ظ
Hey there! I could have sworn I've been to this site before but after checking through some of the post I realized it's new to me.
Nonetheless, I'm definitely happy I found it and I'll be book-marking and checking back often!
دوشنبه 16 مرداد 1396 10:56 ق.ظ
Can I simply just say what a comfort to find someone who actually knows what they're talking about online.
You certainly understand how to bring an issue to light and make it
important. More people need to read this and understand this side of
your story. I was surprised you're not more popular since you certainly possess
the gift.
جمعه 13 مرداد 1396 05:59 ق.ظ
It is appropriate time to make some plans for the future and it's time to be happy.
I've read this post and if I could I wish to suggest you some interesting things or tips.
Maybe you can write next articles referring to this article.
I wish to read more things about it!
جمعه 8 اردیبهشت 1396 10:17 ق.ظ
Hi there it's me, I am also visiting this site on a regular basis, this web page is really good and
the viewers are really sharing fastidious thoughts.
دوشنبه 28 فروردین 1396 09:52 ق.ظ
When someone writes an paragraph he/she retains the thought of a user in his/her mind that how a user can know
it. So that's why this piece of writing is perfect. Thanks!
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


درباره وبلاگ


این وبلاگ برای گسترش علم تلاش می کند.

مدیر وبلاگ : بی نام
نویسندگان
نظرسنجی
شما خواهان چه مطالبی برای درج در وبلاگ هستید؟








آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
گالری تصاویر
فرم تماس
نام و نام خانوادگی
آدرس ایمیل
امکانات دیگر
کلیه حقوق این وبلاگ برای دنیای علم محفوظ است